back-lashen slår tillbaka

När jag gick i gymnasiet så läste jag en bok som hette "Backlash". Jag läste aldrig ut den helt, vilket var synd, jag ska nog frsöka hitta den igen. Den var skriven av en Susan Faludi, hon hade undersökt och kollat på statistik från 80-talet fram till 2000-talet. Hon hade fått fram ett under 80-talet då kvinnor började komma fram i arbetslivet, vänta med att skaffa barn och kämpa med männen på lika villkor så började det komma artiklar om att kvinnor var olyckliga, att det helt enkelt var dåligt och till och med skadligt att göra som kvinnor nu gjorde. Detta fick snart effekt, i början  och mitten på 90-talet så var det en tillbakagång bland kvinnor som väntade med att skaffa barn, de hade mindre framgångsrika karriärer osv. Backlashen fungerade som den skulle.

Jag har funderat på detta i veckan, efter att Monika skickade mig en artikel från en tidning i Brighton där en reporter skrev om hur fåniga chick flick filmer är nuförtiden. I sverige kallas de romantiska komedier, och de är fåniga och ska vara de. MEN ska sde inehålla kvinnor vars enda mål är att bli gift. kvinnor som skiter i sina jobb för att planera det perfekta bröllopet? Kvinnor som i vanliga fall är ganska duktiga och skarpa advokater blir plötsligt blir femåringar som inte kan hålla en tid eller ha matchande kläder för att de bara tänker på det perfekta bröllopet.

Min teori är att nu har det hänt igen. Efter att Sex and the city slog igenom och starka självständiga kvinnor blev populära började kvinnor att inse vad de missat och kräva sin plats. Fler liknande serier skapades, eftersom att tv-kanalerna vill tjäna pengar. Dock så såg någon (om jag kommer på vem så kommer den personen att få ett mycket otrevligt besök) att oj då, detta var ine bra. Därför kommer nu alla dessa filmer som presenteras som romantiska komedier, men som bara är ett enda stort förlöjligande av kvinnor för att  sätta oss på plats igen. Så var uppmärksamma och se igenom den fina rosenröda fasaden, allt är inte vad det verkar. Och läs boken, den ger er en tankeställare!

Kommentarer
Postat av: Monika

Mycket bra skrivet! Tyckte både jag och Erika (jag läste högt för att sprida ordet vidare...) och det ledde till ett intressant samtal här i lägenheten om Sex and the City och Samanthas beslut att förbli singel och att inte ge upp sitt eget liv bara för att man skaffat pojkvän etc.



En intressant sak att notera på samma tema är att hemmafru-boomen på femtiotalet kom efter (som en reaktion mot?) andra världskrigets kvinnor, då kvinnor varit självständigare än någonsin och nästan varenda brittisk kvinna, gift eller ogift, varit i någon form av arbete utanför hemmet under krigsåren.

2009-03-12 @ 00:21:42
URL: http://smathsin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0