Sjuk i blöta uppsala

Jag har åkt på bacon-sjukan som Carin kallar den...eller nej, det har jag inte men sjuk är jag. Sexan jag skulle på ikväll sket jag i, jag handlade det som behövdes tll 80-tals temat i morgon kväll, samt mer garn till min filt sen drog jag hem.

nu efter att ha legat och läst Camilla Läckbergs senaste bok "fyrvaktaren" i tre timmar och läst ut den så började jag rulla upp garn i bollar och kolla mina vanliga bloggar som jagf inte rokat eller haft tis att kolla på en vecka ca.. man missar mycket.

Lisa var med Hanna på middag och bad om en ordbok, för att hon inte fattar ord som beskriver studentlivet här...

¤ Gask; En finare trerättersmiddag som man går på. Klädseln är oftast Kavaj, vilket betyder knälång klänning och finskor för tjejer och kostym med skjorta och slips för kilar.

¤ Sexa; En personalfest som hålls på nationen. Man får komma på en sexa om man t ex jobbat på en gask eller varit med på en städdag, det var en städ-sexa som var ikväll.

¤ Nationen; Det finns ca 9 nationer i Uppsala, tror jag. Det är studentföreningar som bildades för att ge studenter osm kom från hela sverige ett stöd och ett hem i uppsala. Norrlands firar 120 år i år, vissa är äldre, men även norrlands är en sammanslagning av ångermaland, medelpad, lappland och 2 till som från början var självständiga nationer men som slogs samman. Norrlands har ett stort hus mitt i stan som är 1500 kvm stort, den största nationen. Hela alltet drivs av studenter, vissa som jobbar vissa kvällar eller dagar, och ca 10 st som har tagit sabbatsår och jobbar hetid. Norrlands har en pub, cafe och mycket uthyrningar som man tjänar pengar på.

¤ Vajan; damföreningen som jag är med i. Norrlands har 7 hembygdsföreningar som de heter officiellt. Damföreningarna är yngre än herrföreningarna, men Vajan har i alla fall funnits i 44 år så vi kommer snart ikapp. Föreningarna drivs av studenter, jag är sekreterare i Vajan och vi har olika aktiviteter under året, bl a vår gask Härken som gick av stapeln i oktober. de som norrlands har heter Vajan, Birkarlarna, Skvadern, Ypsilon, A-laget, Härja Jämt och Jamtamot. Det är bara Vajan, Ypsilon och HJ som är Damföreningar.

Det var allt jag kommer på, hör av er om ni undrar något mer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0