Renneth, ännu ett av uppsalas udda traditioner

I helgen gick Renneth av stapeln. Det är de gast´k (alltså finare trerättersmiddag) som en herrförening som heter birkarlarna ordnar. Jag jobbade i ölbar under kvällen, middagen efterföljs av disco på 3 olika golv till 04 på söndagmorgon. Men på dagen har de tävlingen renneth, en skidtävling från början. Den började väl urarta när man började spetsa blåbärssoppan, eftersom att birkarlarna skule vinna varje år eftersom att det är deras tväling. Men ett år så tog dom sig inte ens i mål på grund av blåbärsoppan. Så det förändrades. Nu är det en hinderbane-tävling, och alla föreningar på Norrlands ställer upp med ett fyra-manna-lag. De ska vara utklädda efter ett tema och ha en form av farkost/fordon med sig som de tar runt banan. Så långt allt lugnt, om det inte var för att lagen börjar inta alkohol runt 9 på morgonen. de ska vara helt knall då de springer x antal varv runt banan, de bestämmer själv hu rmånga varv. Ja ni fattar seriositeten på tävlingen, dock ha de en speaker och varmkorvsförsäljning också... Jag var med i vår hejaklack och skrek så att jag blev hes, det var roligt, det också. jag tog bilder så klart och här kommer de:


Här är vårat lag, f v Anna, Stina, Susanna och Sofia.


Somm sagt så ingår mycket drickande. Hjälmarna de har är också ett obligatorium i tävlingen, alla som deltar ska ha en och efter att ha sett dem springa så röstar jag för att det fortsätter vara så.


Här var klockan kanske 10.15 och ni ser ju på vilken nivå det är.


En bild på två Vajor och en från Angermannalaget, de var modo hockey.
Vajorna va korvbröd med ketchup och senap utan korv.


Under tävlingen som ni ser är förvirringen total. Jag tycker att Härja Jämt var jättefina som Jamtramattor. Det är dom med massor av vita prickar om ni undrar.

Så detta är en av uppsalas konstiga traditioner vi får se om valborgs eller vårbalen bräcker denna tradition. Jag ska ha korat en innan sommaren, var så säkra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0