Genus, bu eller bä?

Jag lyssnar på radio just nu, med Cissi Wallin, Hanna Friden och Natascha Blomberg. De diskuteraar genuspedagogik i förskolor, efter att en känd bloggare, Amanda Schulman skrev ett negativit inlägg om en förskola i Stockholm, Egalia som har en genuspedagogik i alt de gör. (Jag vet att det blev många länkar men jag har just lärt mig hur man länkar i bloggen:) ).

Jag, som har som dröm att utbilda mig till genuspedagog, och jobba med just dessa frågor, att utbilda skolpersonal i genus och genustänk, vurmar för att detta ska genomsyra allt arbete. Dock så finns det få frågor som gör folk så arga som när man vill ha ett genustänk, många tror att man vill förbjuda flickor att leka med dockor och andra klassiskt "flickiga"- saker, och att pojkar inte ska få leka med "pojkiga-"saker, till exempel bilar. Det är inte alls meningen, barnen ska få leka med vad de vill. Men man kan inte komma ifrån att flickor får beröm som baseras på hur söta/snygga de är och pojkars beröm baseras på hur fysiskt duktiga/vilka prestationer de gör.

Även om människor säger att de uppfostrar sina barn jämställd så kan man inte komma ifårn att barnens världsbild baseras på allt i deras omgivning, inte bara deras föräldrar. Därför tror jag att genusmedvetna förskolor är ett viktigt steg på vägen för att få ett jämställd samhälle.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0